berdiengringhuis.reismee.nl

7-17 april Week 9 en 10: Mi lobi Galibi, back to basic

Lieve allemaal,

Vorig weekend vrijdag 8 en 9 april, zijn we terug in de tijd gereisd en hebben ons met de boot mee laten nemen naar GALIBI! Galibi ligt helemaal in het noorden van Suriname een klein eindje van de Atlantische oceaan af. Na een lange busreis, aansluitend met een boottocht meerden we 4 uur later aan op een prachtig tropisch wit strand met mooie groene palmbomen. Het soort strand wat je doet denken aan de onbewoonde eilanden in films. Alleen is Galibi verreweg van onbewoond, maar juist gezellig bewoont. Wanneer we het strand een eindje op liepen vonden we onze accommodatie waar we één nacht zouden verblijven. Wanneer we verder liepen kwamen we in dorpje wat bestaat uit allemaal kleine houten en golfplaten huisjes waar de bevolking nog volgens oude tradities leven. De mensen halen er hun water uit de put, wassen zich in de rivier of een hokje van golfplaten achter het huis. De mannen werken er of in de visserij, voor de plaatselijke winkel, op het land of in de toerisme. De vrouwen zorgen voor het eten, het huishouden en de kinderen. Aan het begin van het dorpje staat een souvenirs winkel waar zelfgemaakte sieraden en beeldjes te vinden zijn. Door deze souvenirs te verkopen verdient de maker ervan een extra centje bij. Verderop in het dorpje bevind zich een dierentuin deze hebben wij met ons gezelschap (een gids en 2 andere dames) bezocht. De eigenaar van de dierentuin was ontzettend gastvrij. We waren nog maar net binnen, in hoeverre je het binnen kan noemen trouwens want alles bevind zich gewoon in de open lucht en vrije natuur, en de eerste dieren hingen al om onze nek. We hebben een luiaard en een slang vastgehouden, aapjes voorbij zien springen, schilpadden vastgehouden en meer! Na de dierentuin kregen we een rondleiding met uitleg door het dorp.

Na een heerlijk Surinaams diner zijn we opnieuw in de boot gestapt en naar het uiteinde van de rivier gevaren waar we uitzicht hadden op de Atlantische oceaan. Daar aan het strand hebben we schildpadden gespot! Deze schildpadden komen vanuit de zee het strand op om hun eieren te leggen. Hier graven ze een gat voor om uiteindelijk dit gat nadat ze klaar zijn weer zorgvuldig dicht te gooien met zand. Vervolgens maken ze een eindje verderop een nep nest om de jaguars en andere stropers te misleiden. Dit hele ritueel hebben we met onze eigen ogen kunnen volgen!! Echt zóóóó bijzonder. De schildpad die wij gezien hebben was ongeveer 1.20 meter lang. De grootste soort die zich in de oceaan bevind kan 2 meter worden. Het hele proces van een gat graven totdat ze uiteindelijk weer richting de zee ging duurde zeker een uur. Ondertussen zaten wij stilletjes toe te kijken.

Na een heerlijke nachtrust werden we 's ochtends verast met een uitgebreid ontbijt die ons de dag door moest helpen terwijl wij ons tweede uitstapje gingen doen naar Frans Guyana, naar het dorpje Saint-Laurent du Maroni! Het laatste stukje Frankrijk in Zuid Amerika. Het was grappig om te zien hoe je ineens in de Franse cultuur binnenstapt. Franse auto's reden voorbij, ineens weer aan de voor ons vertouwde rechterkant van de weg en de Franse taal klonk ineens vreemd in onze oren. Nadat we een oude gevangenis hadden bezocht liepen we over de markt waar verkopers wat aan ons probeerden te verkopen, maar helaas voor hen kan ik geen woord Frans. Wel hebben we ons voor het eerst gewaagd aan schaafijs!! Iets wat we al veel eerder hadden moeten proberen. De verkoper schaaft van een groot klomp ijs 2 bekertjes vol ijs af, zet de bekertjes op elkaar en schud een keer. Je hebt dan een beker vol geschaafd ijs met een net zo`n grote kop met ijs erop. Vervolgens kies je een smaakte en dit giet hij over het ijs heen en vult het aan met water. Rietje erin en klaar! Na ons bezoek zijn we met de boot door gevaren naar ons opstapplaats van de dag ervoor en zijn vanaf daar met de bus terug naar Paramaribo gereden.

De nieuwe week zijn we rustig begonnen om daarna de draad met school weer op te pakken. De eerste conclusies van ons onderzoek rollen al binnen! We hebben weer een weekje hard gewerkt. Het contact met Mirjam en Jenny neemt steeds meer toe en we zien elkaar geregeld 's avonds bij het (uit)eten of wanneer we samen een drankje doen. Donderdagavond is ‘Havana avond'; het leukste danscafé van Paramaribo. Op de dinsdag en de vrijdag fietsen Jenny en ik naar Broki, waar Dansclub DanzSon huisvest, voor onze Salsales. Hier leert onze gezellige dansleraar Yche ons Salsa, waaronder de stijlen, merengue, bachata, zouk en meer! Met het dansen gaat het al steeds beter. Ook hebben we deze week maar eens onze stoelen voor in het vliegtuig alvast gereserveerd en dan komt de terugkeer naar huis ineens heel dichtbij. Maar hier denken we nog maar niet al te veel aan want we zijn nog niet uitgekeken in Suriname en proberen nog te genieten van onze laatste weekjes. Afgelopen weekend hebben we in eerste instantie maar eens het zwembad een paar keer opgezocht. Het kwik begint hier de laatste dagen behoorlijk te stijgen tot boven de 30 en misschien zelfs wel tot boven de 35 graden. De thermometer in onze keuken, die in de schaduw hangt heeft het al 30 graden, dus in de zon was het zeker warm genoeg

Wink
. Vrijdagavond hebben wij de meiden weer ontmoet in La Caff, één van de cafés waar we in het begin ook een aantal keer zijn geweest.

Zaterdagochtend zijn we weer naar de Paramaribo Zoo geweest,deze keer vroeg in de ochtends in de hoop dat we het voedermoment zouden meemaken. Maar we waren even vergeten dat we in Suriname zijn, dus als ze hier zeggen tussen 9 en 11.00 uur voeden, dan kan dit ook rustig om 12.00 uur zijn

Tongue out
. Maar we hebben een heerlijke wandeling gemaakt!

Zaterdagavond hebben we GEWOKT! Hetzelfde principe als in Nederland alleen nu met onbeperkt Surinaams eten! Suriname is echt niet rijk, maar zo`n mooie zaal als dit had ik hier nog niet gezien! Het was een gezellige avond die we afgesloten hebben door nog even samen te stappen bij Zsa Zsa Zsu waar ik nog even mijn nieuw aangeleerde pasjes samen met Jenny kon oefenen.

Ook vandaag zondag weet de zon zijn punt wel te maken en doen we niks liever dan even verkoeling zoeken in het zwembad. En zoals jullie zien maak ik graag even de tijd om jullie bij te praten. Bedankt ook voor al jullie reacties weer. Ik kan via mijn site geen persoonlijke reacties terug schrijven, maar ik lees ze allemaal even dankbaar! Succes met alles en alvast een goede nieuwe week gewenst.

Brasa, Berdien

* Mi lobi = ik houd van, Brasa = knuffel

Jeannette

Hey Berdien,
Nou dat back to basics is ècht back to basics. Niet te geloven dat mensen nog zo leven, hè. Maar je hebt daar vast weer 2 leuke dagen gehad. En wat een schatje, die luiaard. Volgens mij doet hij zijn naam wel eer aan als ik dat zo zie op de foto.
Als ik alles zo lees vraag ik me af of je ooit uitgekeken raakt daar. Maar dit heb je allemaal weer mooi meegenomen.
Geniet nog lekker van de laatste weekjes (nog een goede 2 weken zeker?) En nog heel veel succes met de studie.
Brasa van de familie uit Zwijndrecht.

Rachel

Heej Berdien!

Wat een leuke verhalen weer joh!
Geniet er nog maar lekker van!
en succes nog met school;)
Kun je mij ook salsa leren als je terug bent?;)

Liefs Rachel