berdiengringhuis.reismee.nl

3,4 febr: Aankomst en eerste indrukken

Lieve allemaal,

Hier dan het eerste berichtje van mij. Wauw ik zou niet weten waar ik moet beginnen. In zo'n land als dit komen er zoveel nieuwe indrukken op je af! Laat ik beginnen bij het begin.. Het afscheid op schiphol was lastig, wat duurt een uur dan lang zeg. Mijn koffer was niet te zwaar (!) en gelukkig had ik mijn drie vriendinnen bij me zodat ik dit avontuur niet alleen hoefde te beginnen. De vliegreis was erg bijzonder, zoals mam steeds zei, het is net een achtbaan als je opstart. Het was inderdaad een gekke maar leuke ervaring om zo hard ineens van de landing baan af te schieten. De reis vervolgens was lang. We hebbenminstens 9 ½ uur moeten zitten, terwijl we ondertussen wat filmpjes keken en vreselijk goed verwend werden met warme maaltijden, broodjes, drinken, nootjes en dergelijke. Ik zat bij het raam en kon dus wel naar buiten kijken, maar ik zag voornamelijk wolken en zee.

Bij aankomst wist ik niet wat ik zag toen we door de wolken weer naar beneden zakten. Ik zag ineens allemaal bomen en rivieren en uiteindelijk het vliegveld van Suriname dat op geen enkele manier op dat van Schiphol lijkt. Ik was bang dat we een klap zouden krijgen van de warmte, maar we hadden het geluk om later op de middag aan te komen waardoor de warmte wat was afgenomen. We stapten uit met een lekker zomers temperatuurtje. Tja en dan door de douane, koffers zoeken en opzoek naar Roger (spreek uit als Rosjee). Een grote, brede, donkere jongeman met dreadlocks, de broer van Robin onze huurbaas. Hij reed ons als een gek naar ons huisje. Ze rijden hier links en doen volgens mij niet aan verkeersregels zo te merken, haha. Het was een mooie, indrukwekkende rit. We konden rustig het Surinaamse land op ons in laten werken. We moesten een uur rijden naar ons huisje en reden echt door hele arme gebieden, hele kleine houten huisjes waar half geklede kindertjes voor langs renden. Echt heel bijzonder en onbeschrijfbaar!

Ons huisje is echt heerlijk! Alles is ontzettend goed voor ons geregeld en we hebben een super lieve buurvrouw Maltie die ons opving en waar we al onze vragen aan kwijt konden en nog kunnen. We hadden een bijzondere aankomst want gister was het Chinees Nieuwjaar hier. Er werd dus vuurwerk afgestoken rondom ons. Het schijnt dat hier dus nog aardig wat Chinezen wonen. Ook zit er een moskee een eindje verderop, dus konden we 's avonds meegenieten van hun ‘gezang'.

Verder was de eerste avond rustig. We waren allemaal moe en verreist. Hoewel we er al een hele dag op hadden zitten gezien de Nederlandse tijd, hebben we ons gelijk maar aangepast aan onze nieuwe tijd. Maar wat heb ik lekker geslapen zeg en daar was ik echt wel aan toe. Ik heb een heerlijk tweepersoonsbed voor mij alleen, omringt door een klamboe. Het was wel warm om te slapen, de tempraturen lagen nog tussen de 20 en de 25 graden.

Vanmorgen werden we wakker omdat er al druk heen en weer gesjeesd werd met auto's en we hoorden allemaal honden blaffen. Ons huis heeft geen ramen, alleen houten luikjes, dus je hoort alles. Maar ja, het was warm en we hadden wat bijgeslapen, dus tijd voor een nieuwe dag!

Vandaag hebben we het heerlijk rustig aan gedaan. De temperatuur was ook dusdanig hoog dat je niet veel wil doen. Op het heetst van de dag was het 38 graden. Nu snap ik ook waarom Surinamers zo relaxt zijn en alles op hun eigen tijd doen. Groot gelijk! Na een paar stappen gezet te hebben wil je maar al te graag weer zitten en de schaduw opzoeken. Wij lagen vandaag ook omstebeurt voor pampus op de bank. Je moet gewoon nog ontzettend wennen aan de warmte. We zouden vandaag om 12.00 uur afspreken met Roger, maar ja.. die belde dus om 14.00 uur pas of hij nog langs moest komen, haha. Zo gaat dat hier dus.

Vanmorgen voelde ik mij nog vreselijk verdwaald in dit vreemde land, maar vanmiddag nadat onze lieve buurvrouw ons heen en weer heeft gereden in de buurt voelt het al veel vertrouwder. Alles is nog zoeken en wennen, maar we weten nu een beetje waar we zitten en waar we voor wat heen kunnen. We zijn ook zelf op den duur maar op ontdekkingstocht gegaan en het blijkt dat we hier heel centraal zitten. We hebben alle belangrijke dingen, zoals zwembad(!), winkels, centrum met restaurantjes en uitgaansgelegenheden dichtbij. Ook de Nederlandse ambassade is op loopafstand en meer van dat soort handig-om-te-weten winkels en organisaties. Terwijl we als vier Hollandse meiden over straat lopen zijn we volop in de aandacht van de Surinaamse jongens en mannen. Dit was ons in Nederland al verteld en toen dacht ik ‘ach dat zal vast nog wel wat meevallen', maar mooi niet dus. Wel goed voor je ego, haha.

We hebben inmiddels dus internet en allemaal een Surinaamse simkaart dus ik voel mij ook gelukkig weer wat dichter bij en meer betrokken bij Nederland. Ik vond het echt super fijn om de eerste berichtjes op mijn site te lezen en ik heb zelfs al even met Rudolf geskyped!! Dat voelde fijn, ook al kon ik mij amper verstaanbaar maken. Ik moet veel hoesten en de warme lucht hier helpt helaas niet zo mee. Mijn stem ben ik dus voortdurend kwijt.

Wat nog wel grappig om te vertellen is, is dat er in onze tuin gezellig wat hagedissen rondlopen, of salamanders dat kan ook, we weten eigenlijk niet wat het zijn.. die wij natuurlijk met alle moeite op onze camera's proberen vast te leggen. Maar ja, die beestje zijn groen en snel, dus we moeten er snel bijwezen. Tenminste dat dachten we bij de eerste, nu een heel aantal verder zijn we er al bijna aan gewend. Een minder aangenaam gezelschap vinden we de vleermuizen, welke zo bij ons naar binnen vliegen, aangezien we overal gaten in ons huis hebben wat ramen moeten voorstellen. Maar dit vinden we net even wat te veel van het goede dus hebben we de gaten waardoor ze naar binnen vliegen, nadat we de vleermuis met kussens en een bezem naar buiten hebben gejaagd, afgeplakt met vuilniszakken, haha.

Vanavond zijn we lekker uit eten geweest bij Zus & Zo. Dit schijnt een restaurantje te zijn waar geregeld Nederlanders komen, dus dat leek ons wel wat. We konden er lopend heen, nog steeds warm genoeg voor onze korte broeken en hemdjes. Ik heb hier gewoon voor minder dan 10 euro een lekkere varkenshaas gehad, op z`n Surinaams klaar gemaakt met bijzondere groenten enzo erbij! Lekker hoor. Al met al een goed begin hier. Ik denk dat ik het hier wel vol houd. Ik merk wel dat ik nu nog snel moe ben, vooral door de warmte en het vele hoesten. Dit weekend doen we dus nog rustig aan en bereiden we ons langzaam voor op ons onderzoek. Maandag gaan we echt van start en zullen we ook het eerste contact gaan leggen met onze Surinaamse opdrachtgever van de Stichting Jeugd en Gezin. Zij weet inmiddels dat we op Surinaamse bodem zijn geland. Morgen en anders maandag gaan we fietsen huren, zodat we op eigen gelegenheid naar de instelling kunnen.

Verder dit weekend eerst nog maar even lekker wennen, zwemmen en maar zien wat er op ons pad komt!

Leuk om jullie zo een beetje mee te kunnen laten kijken met mijn ervaringen. Ik laat snel weer wat van mij horen en mijn foto's komen ook zeker dit weekend nog op de site te staan! Hoe gaat alles in Nederland? Goed weekend in ieder geval allemaal!

Heel veel liefs vanuit het mooie Suriname

Reacties

Reacties

rudolf

zo dat was een lap tekst met info,mooi dat het zo goed gaat. veel succes en groetjes vanaf de venuslaan

Gerhard en Dianne

Hee Meid!!
Wat een leuk verhaal om te lezen!! Goed geschreven..Ik was al erg benieuwd wanneer het eerste verhaal kwam...Heel erg veel plezier gewenst, en hopelijk lezen we snel van je!
Groetjes Ger en Dian

ps: er zit ook een huisartsenpoli (ik geloof zelfs met NL huisarts) voor als je hoesten te lang blijft aan houden/verergerd ;)

mamma

Hey Burdy, wat een ervaring zeg. Leuk hoor!Doe inderdaad maar even rustig aan, je moet zeker wennen aan de warmte. Gek idee dat er geen ramen in het huisje zitten, zijn die vleermuizen daar niet zo slim om een andere opening te zoeken? Ik ben heel benieuwd naar de foto's. Groet je vriendinnen van me en een fijn weekend.
Liefs

Marjolein

hee zussie!
Super om te lezen dat je het zo naar je zin hebt!:)
en ik ben jaloers op het warme weer wat je daar hebt, hier stormt het gewoon haha!
Geniet er van meid, lekker een dubbele zomer voor dit jaar! En heel veel succes als jullie maandag van start gaan!
Liefs

Janiek

Hee meid!

Mooi om te horen dat alles daar goed gaat en hoe het daar is. Wel een apart idee dat jij daar in je zomerkleren rondloopt en wij hier met dikke winterjassen aan lopen in de wind!
Maar erg fijn dat je een goed huis hebt (ondanks de vleermuizen ;-) ) En ook erg mooi dat alles daar dicht bij is en dat je zo overal heen kunt!
Nog een heel fijn weekend verder en alvast succes met de start van je onderzoek.
Tot de volgende keer!

xx. Janiek

Marianne

Hey Berdien,

Leuk om wat over je reis te lezen en hoe de eerste indruk is van Suriname. Ik blijf je volgen!
Veel plezier de komende tijd.

Liefs Marianne

Rachel

Heej Berdien!

Leuk om te horen joh!:D
Volgens mij komt het wel goed daar in Suriname!;)
Ik heb mijn jurk vandaag gevonden!;) zal binnenkort wel ff mailen, hi!
Geniet ervan he! leuke verhalen!

Liefs

chantal

hee berdien!

wat leuk om je verhaal te lezen! en dat je het naar je zin hebt!:D
ik hoop voor je het het ook zo blijft! maar dat zal zeker wel lukken!
ik hou je verhalen en foto's in de gaten!:D

veel succes met het onderzoek! en en fijn weekend!

liefs chantal

Martine

Ha zus,

Heel goed om wat van je te horen! Ik zat donderdag al een beetje de tijd bij te houden om te zien wanneer je zou aankomen. Super dat je we nu al kunnen meegenieten van wat je meemaakt. Het klinkt heel goed!
Ik kan me voorstellen dat het even wennen is, maar dat duurt vast niet lang en dan zul je zien dat er nog veel meer te ontdekken valt.
Geniet van je eerste weekend en veel plezier vast voor maandag.

Liefs Mar

Denny

Hoi Berdien,

zo wat een verhaal zeg,schrijf je elke dag zulke verhalen hahaha
mooi dat alles goed daar op de vleermuizen na dan.
En wat treffen jullie het met het weer zeg wel warm natuurlijk als je maar amper 10 graden gewend bent
leuke foto,s hoor ben nou toch wel een beetje jaloers hoor(wat het weer betrefd)
Nou hier gaat alles goed ,ik ga je verhaal volgen
geniet nog van de vrije dagen en ik ga regelmatig kijken of je weer wat nieuws geschreven hebt of nieuwe foto,s er op staan.

groetjes je toekomstige buren Albert,Denny Kim en lena

Alice

O wat vervelend om te moeten wennen aan warm weer.
Wel goed dat je even de tijd hebt om te acclimatiseren, voordat jullie straks aan het werk gaan.
Geniet ervan en we houden de site in de gaten!
Alice

Tineke

Ow wat klinkt het allemaal HEERLIJK!!! Lekker man en wij maar wachten op die elfstedentocht :P Hahaha
Nou heel veel succes en we gaan je zeker volgen!!
En wij gaan skypen!


Byebye

{{ reactie.poster_name }}

Reageer

Laat een reactie achter!

De volgende fout is opgetreden
  • {{ error }}
{{ reactieForm.errorMessage }}
Je reactie is opgeslagen!