berdiengringhuis.reismee.nl

26 april – 2 mei Week 12: Wanneer afscheid in beeld is

Vandaag maandag 2 mei staat voor ons in het teken van inpakken en de laatste voorbereidingen op ons vertrek van morgen. In mijn buik voel ik de zenuwen gieren voor het afscheid en mijn thuiskomst. 3 hele maanden Suriname zit er morgen dan toch echt op. We hebben onze laatste week en uiteindelijk laatste dagen nog zo goed mogelijk geprobeerd te besteden.

Vorige week heb ik jullie al een beetje verteld dat we wat problemen hadden met ons onderzoek. Maar we hebben onze plannen toch doorgezet. We zijn dinsdag naar het kindertehuis Maria Hoeve in het plaatsje Lelydorp geweest. Nog even een laatste keer met de geweldige stadbusjes! Het bezoek aan het tehuis was erg leuk. Gelijk kwamen er allemaal kinderen naar ons toegelopen die ons allemaal en handje gingen geven. Echt heel lief. De ruimte waar de kinderen in zaten was een soort smalle serre voor het huis, die uitkeek op een tuin met vogels en speeltoestellen. In de serre stonden allemaal tafeltjes met stoeltjes tegen de wand waar de kinderen aan zaten. Wij gingen aan één van de tafeltjes zitten om met de vrouw des huizes te praten en daarop volgde een rondleiding door het ENORME huis. Bijzonder om te zien hoe al die kinderen gewoon bij haar in huis wonen. Ze heeft er gewoon een groot gezin aan. Deze zelfde dag kregen we het bericht van onze opdrachtgever dat ze niet langer akkoord ging met ons onderzoek. Een enorme schok voor ons. Achteraf blijkt het te gaan om een miscommunicatie over het doel van het onderzoek. Gelukkig wijst school met geen enkele beschuldigende vinger naar ons en dat was een enorme opluchting! Voor ons onderzoek betekent dit dat we niet langer ons onderzoek in Suriname presenteren maar dit in Nederland zullen doen. Voor nu even rust dus.

Deze β€˜rust' hebben we doorgezet in de rest van de week. Geen stress meer voor de presentatie maar een rustig afronden van de laatste dingetjes en nog even genieten van Suriname.

Dinsdagavond heb ik afgedanst voor Salsa! Met een β€˜ja voorwaardelijk' kan ik dus zeggen dat ik zo goed als de basis van de verschillende Surinaamse dansstijlen ken! Op de woensdag werden we spontaan uitgenodigd bij onze Braziliaanse overburen voor een hapje eten. We kwamen binnen en gingen aan tafel zitten terwijl de hele familie vanaf de bank naar ons zat te kijken. Opa lag op een matras uitgespreid op de grond voor de TV. De ouders konden zelf geen Nederlands, maar de meisjes wel. Via hen communiceerden wij. Op den duur kwamen de black berries tevoorschijn en gingen we met de hele familie op de foto. Donderdag zou normaal gesproken onze presentatie zijn, maar in plaatst van dat hebben we een leraar van de GH ontmoet die voor afspraken in het land is. We hebben hem meegenomen naar Blauwgrond om hem kennis te laten maken met het typische Surinaamse eten en om er zelf natuurlijk nog een keer van te kunnen genieten.

Donderdagavond was onze laatste keer Havana Lounche :(. Dit was wel even bijzonder. Het was gezellig en tegelijkertijd voelde ik dat ik aan het afscheid nemen was. Aan het eind stonden we met z`n vieren met de armen om elkaar heen met een lach een traan afscheid te nemen.

Vrijdag zijn we het centrum in gegaan en hebben een hele mand vol souvenirs gekocht ;). Vervolgens hebben we nog even een beker vol schaafijs gekocht. Dit mocht ook wel want was echt ontzettend warm buiten!! De temperaturen zijn echt uitzonderlijk warm de laatste dagen. 's Avonds hebben we (Sjoukje, Carlijn en ik) een drankje gedaan bij Zus en Zo en we hebben de avond met z`n allen, inclusief Mirjam en Jenny afgesloten in La Caff.

Zaterdag 30 april was het ook in Suriname Koninginnendag!!! Overdag was het allemaal nog redelijk rustig maar 's avonds kwamen uit alle hoeken de Nederlanders in het oranje op het uitgaansleven toegestroomd. We zijn het feest begonnen bij `t Vat, daar hadden we entree bandjes voor gekocht. Omdat we waarschijnlijk wat te vroeg waren (we stonden er met z`n 7en), zijn we eerst nog maar even naar Zus en Zo gegaan. Hier was het feest in volle gang! We zijn daar een uur of wat geweest toen kwam er een partybus voorrijden die de hele feestende menigte naar Touche bracht! Deze keer stonden we op een goed gevulde partybus vol oranje Nederlanders!! In Touche was het op en top Hollands en tijdens de Hollandse partymuziek ging de hele club uit zijn dak! Ik denk dat het ook typisch Nederlands is om een polonaise in te zetten, want een hoop Surinamers zie je verontwaardigt op een afstandje toekijken terwijl de oranje menigte zich in een lange stoet door de ruimte beweegt ;), haha. Wat kan je dan op zo`n avond even heerlijk Nederlands voelen! Eind van de avond moesten we dan echt afscheid nemen van het gezellige uitgaansleven van Paramaribo!

Afgelopen zondag hebben we tussen de middag even gezellig met Willem geluncht, de docent van de GH. Daarna zijn we richting de waterkant gelopen om de verschillende kraampjes te bezoeken die er in het teken staan van de dag van de Arbeid. Ook bij fort Zeelandia (hier zijn we in het begin van ons verblijf geweest) stonden allemaal kraampjes met culturele accessoires en kleine optredens. Toen zondagavond onze buurvrouw Maltie haar weegschaal kwam brengen was het voor mij definitief. We gaan naar huis.

Vandaag doe ik mijn best om alle het mooie van ons verblijf te koesteren. Om een beetje van onze tijd mee naar huis te nemen hebben we speciaal voor ons vieren een CD laten samenstellen met alle Surinaamse muziek waarvan we laatste tijd van hebben kunnen genieten. Officieel met voorkantje en al kregen wij hem afgeleverd bij de muziekmuziek. Het weer past zich aan aan onze stemming lijkt het wel, want vanmorgen werd ik wakker van de regen en sindsdien is de lucht grijs. Met onze nieuwe CD op de achtergrond zijn we dapper begonnen met het inpakken van al onze spullen en om het huis leeg te halen! Het huis en de veranda was in no time veranderd in een ware ramp, kledingstukken dwarrelen in de rondte. Maar beetje bij beetje verdwijnen al onze spulletje weer netjes in de koffers. Vanavond laten we de rommel even voor wat het is en gaan we gezellig uit eten met mogelijk nog even drankje natijd. Morgen komen dan de laatste voorbereidingen wel aan bod en zullen we dan toch echt afscheid nemen van Suriname!

Lieve mensen, bedankt voor alle lieve berichten en kaartjes tijdens mijn verblijf. Ik heb genoten, deze reis was echt bijzonder en absoluut de moeite waard. Dit was mijn laatste bericht uit Suriname. Ik zie jullie in Nederland!!

Veel liefs, kus en een laatstebrasa,

Berdien

Reacties

Reacties

marjolein

ooh ongelooflijk he, wat is de tijd gevlogen! En wat heb je enorm veel beleefd.. Mede dankzij al jouw verhalen zul je zelf ook niet snel vergeten wat je allemaal gedaan hebt! Leuk idee om ze allemaal uit te printen misschien.. :)

Dianne

Jaaaa meid je komt eindelijk weer thuis!! Wat zijn we blij...maar helaas sluit jij een hele mooie periode af. Ik kan me goed in denken dat je toch een beetje met pijn in je hart afscheid moet nemen van dit avontuur. Maar niemand pakt je dit meer af. Je hebt in elk geval genoten.. Ik zie je (morgen?) waarschijnlijk wel weer aan de venuslaan...Doe voorzichtig, een goede reis..en tot snel dus!! :D :( :D

yolien van't oever

Hoi Berdien,

Door ff zoeken kwam ik op jouw weblog terecht. Ik zou je graag wat vragen willen stellen over de mail. Over je verblijf, over je onderzoek en de Annie Creche. Zou je mij willen mailen op j.vt.oever@gmail.com?

Alvast bedankt :) ik ben heel benieuwd.

Groetjes yolien

{{ reactie.poster_name }}

Reageer

Laat een reactie achter!

De volgende fout is opgetreden
  • {{ error }}
{{ reactieForm.errorMessage }}
Je reactie is opgeslagen!