berdiengringhuis.reismee.nl

21-26 febr. Week 3: Dolfijnen spotten

Lieve familie, vrienden en buren.

Een fijne voorjaarsvakantie gehad? Ondanks de vakantie hebben wij begin deze week nog even flink de schouders onder deel 3 van ons onderzoek gezet. Voor de afwisseling hebben de meiden maandag hun eigen Baka bana's gemaakt die steeds beter worden! Helaas moeten we dit wel vergelden met een keuken die op den duur blauw van de rook is. Ter controle hebben we de baka bana's samen naar onze buurvrouw Jennie gebracht ;). Veel meer konden we maandag ook niet beginnen, want de regen hield erg lang aan. Onze tuin stond blank en het water kwam via de achterdeur bij ons naar binnen. Met een handdoek, gekregen van de buurvrouw, een dweil en een emmer hebben we ons beschermt tegen het water. Gelukkig kwam het water niet verder dan de hal en de wc.

Dinsdag hebben we een eerste kennismaking gehad met de Mr. Huberstichting. Dit is ook een voogdijinstelling zoals Jeugd en Gezin en van hen willen we daarom graag aanvullende informatie om ons onderzoek te onderbouwen. De Mr. Huberstichting heeft naast voogdijzorg ook een opvang voor gehandicapte kinderen die op hun terrein verblijven. Terwijl wij naar binnen liepen had ik meteen al het eerste kindje aan mijn arm hangen en kreeg ik een knuffel. Andere kinderen begroeten ons lief. Vanwege de vele stagiaires in dit land zijn de kinderen hier gewent aan blanke meiden. Ook als we gewoon op straat lopen vallen we op bij de Surinaamse kinderen die naar ons zwaaien en ons stagiaire noemen. Voor hen zijn wij natuurlijk allemaal hetzelfde. Blank, dus stagiaire ;).

's Middags heeft het opnieuw non-stop -op z`n Surinaams- geregend. Om de stemming erin te houden hebben we na het eten gezellig gekaart met elkaar! Ik heb nou al wel door dat het kaartspel ligretto een favoriet aan het worden is.

Woensdag na een ochtend gewerkt te hadden zijn we er even lekker uit geweest om te eten en van het deze keer HEERLIJKE weer te genieten! Eindelijk weer het weer waarvoor we naar Suriname zijn gekomen ;). We wilden naar een restaurantje met Surinaamse specialiteiten, maar dat viel erg tegen. Vervolgens zijn we aan de waterkant gaan eten, hier staan allemaal kleine tentjes met ook typische Surinaamse hapjes. Terug naar huis konden we het niet laten om ook even langs onze brievenbus aan de Julianastraat te rijden, hier keken wij stiekem nog elke dag even in om te kijken of er post voor ons is. Dit wilden we natuurlijk niet missen terwijl we in een ander huis zitten. Omdat er geen sleutel van de brievenbus is moet één van ons met zijn hand naar binnen voelen. En guess what!! Deze keer hadden we post. Allemaal lieve en leuke kaartjes vanuit Nederland, voor ons allemaal wat :). Erg leuk! Het komt dus aan en wij zien hier dol enthousiast naar uit! Blijf dus vooral sturen ;). Daarna was het echt te mooi weer om weer met school bezig te gaan. De zon stond hoog aan de hemel en er was vrijwel geen wolkje te bekennen. Dit hadden we al een tijdje niet meer gezien. We zijn heerlijk het zwembad in gedoken bij ons in de straat. We hadden zelfs een privé zwembad ;). Inmiddels bekent bij de meiden houd ik van zonnen en ben ik op zo`n moment helemaal in mijn element. Ik heb zelfs, met dank aan Carlijn de bijnaam Baka bana al te pakken ;) haha.

Donderdagochtend hoorden we het blijde nieuws dat we die dag terug konden verhuizen naar ons eigen plekkie aan de Julianastraat. Dus hup alles weer in de koffers zodat dat alvast klaar staat. Ondertussen ging Claudia voor een laatste keer naar de dokter die haar nu helemaal schoon heeft verklaart! Geen blaas- of nierbekkenontsteking meer dus! Voor 's middags hadden we andere plannen en zijn we wezen DOLFIJNEN SPOTTEN! Wat een leuke ervaring is dat zeg. We zijn met een bootje eerst een eind de Suriname rivier opgevaren en ineens vanuit het niets doken ze van alle kanten op. Met z`n vieren doken wij gelijk voorop de boot om deze mooie beestjes van dichtbij te bekijken. Een beetje wankel was de boot wel en door de deining van het water waren we wel zo nat dat je bijna net zo goed zelf tussen de dolfijnen kon gaan zwemmen. Soms zagen we een heleboel tegelijk. Echt helemaal bij de boot kwamen ze niet, dat was wel jammer, je krijgt ze dus moeilijk op de foto. Onze gids heeft zelf ook een tijd in Nederland gewoond en zat vol leuke verhalen. Zelfs de dierentuin in Emmen was bij hem bekent! Ook had hij voor ons allemaal typische Surinaamse lekkernijen meegenomen!

Toen we terug kwamen konden we gelijk verhuizen. Carlijn en Sjoukje waren vooruit gefietst om de sleutel te halen. Claudia en ik zijn vervolgens met beiden twee koffers lopend achter ze aan gegaan! We werden als helden ontvangen ;). Gelukkig was het maar een paar minuutjes lopen. 's Avonds ben ik op tijd naar bed gegaan, heerlijk weer in mijn ‘eigen' bedje.

Vrijdag was het hier de dag van de revolutie. Na een ochtendje werken zijn we 's middags naar de waterkant gegaan. Hier stonden allemaal kraampjes en het onafhankelijkheidsplein stond vol met tenten. Terwijl we daar rondliepen stond ineens Hennie Huisman voor onze neus, haha. Dat verwacht je natuurlijk niet als je zo ver weg zit. Ik heb ook nog geprobeerd om een soort cake te eten wat ze op de markt verkochten. Maar het was super soppig en vet, wel met een kokossmaakje en een soort vrucht erin, maar ik vond het niet lekker. Terug bij huis zijn we lekker allemaal de tuin ingedoken met een boek. En een vast ritueel is dat ik eind van de middag op skype duik om even lekker bij te praten met Rudolf! Op zo`n moment ben ik erg blij met de luxe van internet in ons huisje. 's Avonds hebben we het uitgaansleven opgezocht en hebben we gezellig een aantal leuke cafeetjes bezocht.

De laatste dag van de week alweer, was een rustig dagje. 's Ochtends kwam ik pas mijn bed uit toen de zon mij de kamer uit brandde en eind van de ochtend zijn we het ‘winkelcentrum' ingedoken. Ik heb een super leuk jurkje gekocht!! :). Je kan hem ook als T-shirt gebruiken. Heel handig! Verder heb ik mij ingehouden. De meiden hebben zich een hele tijd vermaakt in een enorme slipperwinkel!! En zijn hier allemaal geslaagd. Halverwege de avond kwam buurvrouw Maltie ons verassen met ‘Bara'. Een soort broodachtig product met kruiden. Blijft leuk al die gerechtjes.

Tot zo ver de derde week van ons verblijf. Het ga jullie allemaal goed en danki voor al jullie berichtjes. Fijne zondag en tot snel.

Liefs

Reacties

Reacties

Jeannette

Ha Berdien,
Zal ik eens een keer negatief beginnen? Nee, we hebben geen fijne voorjaarsvakantie gehad. Maar je hoeft niet te schrikken hoor. Er is niets ergs gebeurd. Onze voorjaarsvakantie begint nu pas, haha. Leuk hè.
Andrea is nu even niet thuis maar als ze hoort dat jij daar dolfijnen hebt gezien, wil ze direct naar je toe. Ze is helemaal gek van dolfijnen.
Ik begrijp dat je dus wel de afgelopen vakantie hebt gehad. Denk dat dit, naast dat er natuurlijk veel gewerkt wordt, ook toch wel een beetje vakantie voor jullie zal zijn. Zo lekker ver weg. Wie weet wanneer je daar ooit nog weer eens komt. Gewoon lekker gaan genieten van wat het land te bieden heeft.
Fijn dat het met Claudia ook weer goed gaat. Ik ken haar wel niet. Maar het is natuurlijk ontzettend vervelend om zo ziek te zijn als je zover van huis bent.
Het ga jullie alle 4 goed en veel succes verder weer.
Groetjes vanuit een al 2 dagen nat Zwijndrecht.

Dianne

Hee Berdien!!

Ook hier geen voorjaarsvakantie!
Leuk dat je wat dingen hebt ondernomen
Hopelijk blijft het goed weer om nog vanalles te doen..
Geniet er van

Liefs en tot horens

Tineke

Heeey Berdien,

Leuk om al je verhalen weer te lezen. Dus als jij terug komt in NLD dan leer jij ons de marenque ;) Hahaha Ji kunt straks dansen als de beste, als we dan nog een keer gaan stappen met z'n allen dan mag ik eerst wel goed oefenen anders val ik helemaal weg op de dansvloer tegenover jou....

Super joh dat je dolfijnen hebt gezien! :) Gaaf! Super dat je ook dat soort dingen kunt ondernemen daar! En zo te zien aan de foto's toch ook wel weer mooi weer! :D En zozo ook nog BN'ers daar in Suriname... Grappig of niet om heb tegen te komen, nog met hem gesproken dan??

Succes en tot skype! :P

Liefs

gerdien

hey berdien,

als je dit allemaal zo leest bevalt het daar wel!!
genieten, lekker eten, shoppen, zonnen, en oh ja school... haha... nee, leuk hoor! hier is alles ook oke.

liefs gerdien

{{ reactie.poster_name }}

Reageer

Laat een reactie achter!

De volgende fout is opgetreden
  • {{ error }}
{{ reactieForm.errorMessage }}
Je reactie is opgeslagen!